Home
 Ki-training  Beweegcoach  Reizen  & ZichtBahr Fotografie
 
  Cursussen & Workshops
  Wie ben ik
  Contact & Aanmelding
  Testimonials
  Links

zie pagina cursussen & workshops voor alle data en kennismakingslessen!

Ki training

Ki geeft energie, rust en kracht.
Mensen raken door allerlei redenen uit balans. Tijdens een workshop Ki ervaar je direct hoe je de balans, fysiek én mentaal, op een eenvoudige manier kunt herstellen. Deze ontdekking kan je na de Ki training direct aanwenden in je dagelijks leven, op het werk en tijdens het sporten.

Wat is Ki ?
Letterlijk betekent het Japanse woord Ki: levensenergie. Maar Ki betekent zoveel meer voor je dagelijkse leven. Je krachtig en vitaal voelen zonder inspanning. Bewegen vanuit ontspanning. Moeiteloos een groter uithoudingsvermogen krijgen. Minder spanning ervaren en meer rust en balans. Lichamelijk én mentaal.
In de Ki-training leer je hoe je de vier Ki-principes toepast. Principes die zijn gebaseerd op natuurwetten, zoals de zwaartekracht. Door eenvoudige oefeningen ervaar je direct hoe jouw kracht, energie en stabiliteit toenemen. Er is niets geheimzinnigs aan. Het is juist heel simpel en het werkt. Bij iedereen.

Marieke:'De Ki-training heeft me van de ene verbazing in de andere laten vallen en me doen inzien dat je tot veel meer in staat bent dan je denkt.'

Met een rustig zelfvertrouwen blijf je staan met alles wat er om je heen gebeurd

Kracht door ontspanning
Tijdens de workshop focussen wij op de praktische toepassing in het dagelijks leven met individuele tips. Sporters leveren dankzij Ki nog betere prestaties, anderen hebben in hun werk of relaties minder stress door de oefeningen. Je leert de zwaartekracht voelen in je lichaam en hoe je ontspant. Je leert hoe je vanuit een ontspannen houding veel meer kracht en controle krijgt. In sport en beweging, maar ook op mentaal gebied. Je voelt je kalmer, steviger en emotioneel stabieler. Zelfs in conflictsituaties.

Debby:'In lastige gesprekken op mijn werk hou ik me nu staande. Ik laat me niet meer meeslepen.'




___________________________________________________________________________

 

Ki voor sporters:

Ervaar de effecten van Ki-training bij sportbeoefening

Sporten met minimale inspanning , optimale ontspanning en maximaal resultaat ?


Wil je voelen wat je werkelijke kracht en vermogen is ? En hoe je deze kunt benutten tijdens sport 
Dat kan! Want de Ki principes maken het zoveel eenvoudiger. Ze zijn een gemakkelijke tool om met meer energie en plezier optimaal resultaat te verkrijgen.

Ki is Japans en staat voor ‘levensenergie’. De Ki-training is vanuit het Aikido ontwikkeld door Koichi Tohei. Het effect van Ki bij sportbeoefening is dat je weer gaat bewegen vanuit ontspanning. Die manier van bewegen kost minder moeite en leidt tot meer kracht en souplesse in de beweging, meer stabiliteit, controle en uithoudingsvermogen.

Een reactie van een zwemmer: “Ik merkte de kracht van Ki gelijk. Minder geploeter met benen en armen, de kracht komt vanuit je buik, die lijkt aan te sturen, waardoor je zeer ontspannen en moeiteloos zwemt en blijkbaar toch flink wat vaart maakt. Ik zwem nu heel wat mensen voorbij. Ook hoef ik niet te pauzeren en heb ik nog heel wat energie over daarna.”
Het effect is niet alleen maar met zwemmen merkbaar, maar net zo met fietsen, hardlopen, tennis, golf, handbal enzovoorts en in je dagelijkse leven (werk).

Een Ki-training bestaat uit eenvoudige oefeningen die voor iedereen geschikt zijn en waarvan je het effect direct ervaart. Je zult bijvoorbeeld merken hoe het is om zonder kracht een heuvel op te lopen en zo als het ware moeiteloos je doel te bereiken. Zo zei een hardloper na een cursus:” Als ik de Ki principes toepas, loop ik rechterop zodat ik met minder inspanning sneller loop.”


verbetering in sportprestaties kunnen zijn: 

• meer energie
• minder inspanning
• ontspannen in je kracht blijven
• moeiteloos bewegen, "in the flow" zijn
• focus
• meer uithoudingsvermogen 
• meer innerlijke rust en balans
• meer kracht en souplesse in de beweging
• minder laten afleiden door gedachten en gevoelen

Met de Ki principes kunnen sporters veel meer uit zichzelf halen. Je leert beter omgaan met gedachten, gevoelens of conflictsituaties en wordt er minder door afgeleid. In de ki training ervaar je de kracht van belemmerende overtuigingen en hoe je daar verandering in kunt brengen. De ki testen geven je een directe lichamelijke leerervaring waardoor je veel gemakkelijker je werkelijke kracht kunt gaan benutten.

Lees verder op pagina cursussen & workshops voor een speciale Ki training thema "sport"!

___________________________________________________________________________

           

                          

Als een baby je vinger vastpakt, voel je kracht en zachtheid tegelijkertijd. Het is een kracht die van binnenuit komt, omdat lichaam en geest van de baby één zijn. Naarmate we ouder worden, gaan we meer op onze spierkracht en ons verstand vertrouwen, en verliezen we vaak het contact met ons centrum, onze basis.

Wat is het effect van een Ki-training?

  • Je leert anders en effectiever te handelen in situaties waarin je gespannen bent. Hierdoor reageer je anders op je medemens en sta je anders in het leven.

  • Wanneer je je met de omgeving of met een bepaalde persoon verbindt, merk je dat je emotioneel stabieler bent en steviger op je benen staat . Bij conflicten in de werksituatie of de familiesfeer, zal de weerstand steeds meer verdwijnen. Omdat je patronen verandert, verander je ook de reactie van anderen.

Ki-training werkt ook positief uit op je zelfvertrouwen. Je leer je beter te focussen en in plaats van je af te laten leiden, leer je je aandacht te richten op waar je op dat moment mee bezig bent en wat voor jou belangrijk is. Ondanks de stress en spanning die het alledaagse leven met zich meebrengt, wordt het gemakkelijker ontspannen en in je kracht te blijven.

Alles wat we nodig hebben om gelukkig en vitaal te kunnen zijn zit in ons. Dat is wat je je in een Ki training bewust wordt en wat je met Chi Neng Qigong verder ontwikkelt.

 

 

 

             Ki-training voor kinderen      

Op een ontspannen en leuke manier leren de kinderen in deze workshop beter focussen en hun zelfvertrouwen en eigenwaarde te vergroten. Het doel is dat ze door de ik-versterkende oefeningen, de eerste stap zetten bij het ervaren van hun eigen kracht en vermogen en dat ze handvatten meekrijgen om zelf thuis verder te gaan.

De kinderen worden zich ervan bewust dat ze keuzes kunnen maken en zich krachtiger en veiliger kunnen voelen. Met meer innerlijke rust kunnen ze beter bij zichzelf blijven en bijvoorbeeld met angst en agressie omgaan. Hierdoor zullen ze ook gemakkelijker hun ruimte in durven nemen en hun grenzen aan kunnen geven.

In het dagelijkse leven helpt het de kinderen bijvoorbeeld in de omgang met elkaar. Op school kan het minder angst betekenen bij, het geven van een   spreekbeurt, examen, pestgedrag etc.

Oefeningen die gedaan worden zijn o.a.: 'de toverpot', 'staan als een boom', 'de brandslang', 'samen maakt me sterk', 'ik kijk naar wat ik (wel) wil', 'de stortkoker', 'ik ben blij met mij'.

 

 

 

OEFENING VOOR THUIS: `de brandslang´, ofwel onbuigbare arm.

Persoon A strekt een arm voor zich uit, maakt daarbij een vuist en spant deze allebei aan. Persoon B legt een hand op de (naar boven gerichte) binnenkant van de elleboog van A en de andere hand onder de pols van A en doet vervolgens zijn best deze arm te buigen, wat meestal mogelijk is. Alternatief: twee handen op binnenkant elleboog van A en pols op eigen (B) schouder.

Vervolgens (nieuwe situatie) stelt A zich voor dat zijn, ditmaal ontspannen (niet slap!) arm een brandslang is waar een dikke straal water in volle kracht doorheen stroomt om een groot vuur een eind verderop te blussen, waar ook A´s aandacht naartoe gaat. We gaan uit van het feit dat een brandslang in deze toestand onbuigbaar is. Belangrijk is dat bij A de naar boven gerichte handpalm open is en de vingers licht gestrekt zijn, richting vuur. Dan pakt B de arm op dezelfde manier vast als in vorige situatie en test opnieuw.Tip voor A: geef geen aandacht aan de elleboog, laat de druk die je voelt met het water mee stromen naar het vuur.  

Let op, het is geen wedstrijd! Het is een test om het verschil te kunnen voelen.

 

Kids to move

Op dit moment zijn Irma van Tuil en ik volop bezig om Kids-to-move opnieuw neer te zetten.

De workshops die wij hiervoor organiseren en andere activiteiten kun je zien op Facebook of op onze website. www.kidstomove.com

 

Kids to Move wil kinderen in beweging brengen, zodat ze vol zelfvertrouwen in het leven staan.

Wij vinden het leuk om de kinderen hun kracht te laten voelen, en ze daarmee zo in beweging te brengen dat ze ook krachtig durven te blijven staan in alle perikelen om hun heen. Maar daarnaast vinden wij het net zo belangrijk dat de kinderen ons (de volwassenen) ook in beweging brengen.

In de workshops zijn we als kids-to-move team veelzijdig& creatief zodat we ieder kind iets aan kunnen reiken om dit mogelijk te maken, maar dit doen we ook bij volwassenen zodat de wisselwerking en samenwerking kan ontstaan.